Motul TT Assen Stichting Happy Smile

93ste TT Assen was in één woord geweldig!

ASSEN – Op de kalender van het TT Circuit Assen is het laatste weekend van juni traditiegetrouw gereserveerd voor de grootste wegrace van Nederland; De TT van Assen. Ditmaal de 93ste editie van deze mondiale Grand Prix.

Stichting Happy Smile had zowel op vrijdag, zaterdag en zondag veel gasten uitgenodigd voor een prachtig VIP dag. 35 gezinnen met een ernstig ziek kind of kind met een ernstige beperking genoten van een dag vol ‘close racing’, een rondje over de paddock, foto’s en handtekeningen van vele coureurs en op zondag brachten alle aanwezigen een bezoek aan het TT Holland House alwaar een verrassings ontmoeting gepland stond met de snelste man uit Staphort: Collin Veijer.

Nadat de gezinnen massaal op de foto konden met de Moto3 coureur, werd Collin geïnterviewd. Hierna nam hij ruim de tijd om individueel nog op de foto te gaan met de aanwezige kinderen en gezinsleden en wrden vele handtekeningen gezet. Veijer wist eerder die middag bijna de Moto3 race te winnen. Hij kwam slechts 0,012 seconde te kort om voor de historische winst te tekenen. Voor eigen publiek reed Veijer rondenlang aan de leiding, maar in de allerlaatste bocht ging de Spanjaard Ivan Ortolá de 19-jarige Staphorster voorbij.

Naast Collin was ook voormalig motorcoureur Randy Mamola aanwezig. Mamola werd tijdens zijn dertienjarige carrière vier keer tweede in het wereldkampioenschap wegrace en hij eindigde elf keer in de top tien. De Amerikaan won in 1984 en 1985 de 500cc race tijdens de TT en is onderscheiden als ‘MotoGP Legend’.

Op de vrijdag was er een grote groep van Sportsupport Heerenveen aanwezig. Sportsupport biedt dagbesteding en werkplekken binnen o.a. ijsstadion Thialf in Heerenveen. De jongeren hadden een super dag en voor hun zat het venijn zeker in de staart. Ex Moto3 coureur en nu verdienstelijk ijsspeedwayer Jasper Iwema was aanwezig voor een praatje, foto en handtekening. De groep uit Heerenveen verzorgt namelijk veel facilitaire zaken in Thialf en Jasper Iwema is door de jaarlijkse WK IJsspeedway wedstrijd voor de meesten een graag gezien idool.

Het was een drukke maar bovenal mooie, spannende en gezellige TT 2024!