Delfsail 2024 - Stichting Happy Smile

Grote tevredenheid en gezelligheid op Delfsail 2024

DELFZIJL – In het weekend van dertien tot en met zestien juni is de haven van Delfzijl één groot festivalterrein met  indrukwekkende Tall Ships, een vloot met historisch varend erfgoed, artiesten van formaat, maritieme markten, straattheater, shantykoren en nog veel meer. De hele wereld komt naar DelfSail en Stichting Happy Smile was op vrijdag 14 juni speciale gast op deze 7e editie van dit prachtig sail-evenement dat zijn gelijke niet kent.

Stichting Happy Smile had voor deze dag zestien gezinnen uitgenodigd om dit unieke evenement van dichtbij mee te maken. Verzamelplaats was de parkeerplaats bij de McDonalds in Appingedam, aldaar konden de genodigden even bijkomen van hun reis naar het hoge Noorden met koffie, thee, limonade en een speciaal Delfsail gebakje.

Dikke trikes en twee oldtimer bussen stonden klaar om het hele gezelschap te vervoeren naar de Damsterkade in Delfzijl. Met een kleine omweg kwamen de gezinnen aan bij de hospitality van Stichting Happy Smile die aan de kade was neergezet. Na een ontvangst door Delfsail mascotte Storm en het welkomstwoord werd ook het ‘programma van de dag’ even doorgenomen om vervolgens koers te zetten naar de voormalige mijnenveger de Hr. Ms. Naarden die sinds november 1997 toehoort aan het Zeekadetkorps Delfzijl.

Na wat veiligheidsinstructies konden de kinderen aan boord van het schip dat van 1956 tot 1997 dienst deed bij de Koninklijke Marine. Degene met echt zeemansbenen mochten meevaren door de haven met motorschouw ‘Admiraal Feteris’. Deze motorschouw werd ooit bij de Marine gebruikt om personeel van een schip naar de wal te vervoeren. De kinderen die aan boord waren van de motorschouw mochten zelf ook om de beurt het vaartuig besturen. De ronde door de haven kende nog een spannend moment, wat even werd dit vaartuig stil gelegd door de waterpolitie, daar Koningin Maxima enkele tientallen meters verderop twee grote schepen van Koninklijke Rederij Wagenborg doopte. Na de vaarpartij werden de kinderen met behulp van de Zeekadetten weer van boord geholpen.

Op adem werd gekomen in de hospitality van Stichting Happy Smile, alwaar de organisatie iedereen een ‘Vlaams Frietje’ aanbood. Na deze welverdiende pauze konden belangstellende gezinnen nog een vaartocht maken met de Zeus II, een sleper van scoutinggroep “De Trappers” uit Hoogezand. Uiteraard konden de gezinnen eventueel onder begeleiding van een vrijwilliger van de Delfsail organisatie rondlopen en bovenal aanschouwen wat er zoal aan de kade afgemeerd lag aan prachtige schepen etc, etc.

Om vier uur in de middag stond een optreden gepland van Helemaal Hollands. De heren Carlo en Leo gaven de aanwezigen een half uur durende show. Een geweldig opzwepend optreden waarbij gretig werd meegezongen en gedanst. Na afloop van dit ‘privé’ optreden konden alle kinderen met hun ouders nog even op de foto met het tweetal.

Het programma eindigden rond vijf uur. Alle gezinnen konden weer plaats nemen in de oldtimer bussen om afgezet te worden bij hun eigen auto op de parkeerplaats van ‘De Mac’ in Appingedam.

Het was een dag om nooit meer te vergeten. Zeer tevreden gezichten en veel positiviteit! Een topevent, een topdag!

Onze speciale dank gaat uit naar de organisatie van Delfsail, in het bijzonder de commissie Social Affairs en al hun vrijwilligers. Wat een toewijding, passie, wat een georganiseerde machine! Dikke, dikke lof voor het verzorgen (lees ontzorgen) van deze prachtige dag!

Tevens grote dank aan de leden van Stichting Indo Melati voor het speciaal vervoer op de trikes. De chauffeurs van de oldtimerbussen en alle overige deelnemende bestuurders van auto’s en motoren.